ALGEMENE VOORWAARDEN

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke opdracht die gegeven wordt door een opdrachtgever aan een entiteit van de Bruco Group, die bestaat uit (a)
    NV Bruco Containers (KBO 0458.011.927), gevestigd te Venhof 3-5, 2110 Wijnegem, België; (b) NV Bruco Sud (KBO 0724.495.176), gevestigd te Rue des Glaces
    Nationales 169, 5060 Sambreville, België; (c) BV Containers Dekuyper (KBO 0877.576.123), gevestigd te Oudenburgsesteenweg 99, 8400 Oostende, België; (d) NV Stuer
    Containerdienst (KBO 0452.830.741), gevestigd te Zwaarveld 55, 9220 Hamme, België; en (e) NV Afval Alternatief (KBO 0849.424.248), gevestigd te Zandbergen 2, 2480
    Dessel, België. De betrokken entiteit van de Bruco Group wordt hierna de “opdrachtnemer” genoemd. De contactgegevens van de opdrachtnemer zijn terug te vinden op
    www.bruco-containers.com/contact/.
  2. Elke offerte van de opdrachtnemer blijft veertien dagen geldig, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op de offerte.
  3. Tenzij schriftelijk anders bepaald tussen partijen en onverminderd artikel 37, geldt iedere overeenkomst met opeenvolgende prestaties die wordt gesloten tussen partijen
    voor een duur van 36 maanden. Behoudens schriftelijke aangetekende opzegging uiterlijk zes (6) maanden voor het einde van de lopende termijn, wordt de
    overeenkomst stilzwijgend verlengd voor eenzelfde periode van 36 maanden.
  4. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst, zijn leveringstermijnen louter indicatief. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk in geval van vertraging en heeft
    steeds het recht om gedeeltelijke leveringen te doen. Voor rolcontainers gebeurt de lediging volgens de frequentie opgegeven in de overeenkomst op een door de
    opdrachtnemer bepaalde vaste dag van ophaling. Opdrachtnemer heeft steeds het recht om de ophaaldag te veranderen in functie van haar organisatie. Opdrachtgever
    mag in geen enkel geval de container laten ledigen door een derde. Voor rolcontainers kunnen vakantiesluitingen 14 dagen op voorhand doorgegeven worden, zodat
    deze recht geeft op enige prijsvermindering.
  5. De opdrachtgever duidt op zijn verantwoordelijkheid de plaats aan waar de container geplaatst moet worden en moet er o.m. op toezien dat (i) de wet, verordeningen en
    reglementen op dit gebied worden nageleefd en dat de vereiste vergunningen worden aangevraagd; en dat (ii) de container wordt geplaatst op een geschikte
    ondergrond. De opdrachtgever staat desgevallend in voor het voorzien van rijplaten en het aanbrengen van de vereiste signalisatie en verlichting. De opdrachtgever
    draagt alle lasten, kosten en eventuele boetes inherent aan de container of zijn inhoud die in rekening gebracht worden door de overheid. Eventuele boeten worden
    doorgerekend aan de opdrachtgever, verhoogd met een kostenforfait van 75€ (incl. btw).
  6. Alle kosten (waaronder wachturen en desgevallend verloren ritten) voor de opdrachtnemer onafhankelijk van zijn wil ontstaan, door oponthoud bij het neerzetten of
    afhalen van de container (vb. staat niet vrij voor oplading), zijn steeds ten laste van de opdrachtgever. Rolcontainer(s) dienen op de aangeduide plaats te staan. Indien de
    rolcontainer niet bereikbaar opgesteld, rekenen wij hier een forfaitaire voorrijkost aan volgens de afgesproken in te zamelen fractie.
  7. Alle containers worden in goede staat van onderhoud ter beschikking gesteld. De containers zijn en blijven eigendom van opdrachtnemer, en mogen door opdrachtgever
    niet worden onderverhuurd, uitgeleend of overgedragen. De opdrachtgever zal geen wijzigingen aanbrengen en zal onderhoud of reparaties enkel door opdrachtnemer of
    een door opdrachtnemer aangestelde derde laten uitvoeren, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van opdrachtnemer. De opdrachtgever verbindt zich

ertoe de containers te gebruiken als een voorzichtig en redelijk persoon overeenkomstig de bestemming ervan. Het onderhoud van de container(s), onder meer het in-
en uitwendig reinigen, is integraal ten laste van de opdrachtgever. De opdrachtgever zal de desgevallend ter beschikking gestelde gebruiks- en onderhoudsvoorschriften

stipt naleven.

  1. Ingeval op verzoek van de opdrachtgever de container door een ander type dient te worden vervangen alsook ingeval de container(s) bij beëindiging teruggenomen
    worden, wordt een forfaitair bedrag van 100€ (excl. btw) aangerekend per twee rolcontainers. De container(s) dient in dat geval eveneens leeg en proper te worden
    aangeboden op de dag van afhaling of omwisseling.
  2. Afzetcontainers kunnen 5 werkdagen blijven staan zonder dat er huur wordt aangerekend. Vanaf dag 6 wordt er een vergoeding aangerekend van 5€/dag excl. btw. Voor
    vaste afzetcontainers wordt er een vast maandelijks huurbedrag aangerekend.
  3. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor alle schade aan de container en zijn toebehoren ontstaan vanaf het ogenblik dat deze op de door de opdrachtgever
    aangewezen plaats is afgezet tot op het ogenblik van de afhaling door de opdrachtnemer, ook indien deze schade zou zijn aangebracht door derden. De opdrachtgever
    dient iedere schade onverwijld na het ontstaan of ontdekken ervan te melden aan de opdrachtnemer.
  4. De opdrachtnemer is gerechtigd de container te allen tijde te inspecteren. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer of een door de opdrachtnemer aan te wijzen derde
    steeds toegang verlenen tot de plaats waar de container zich bevindt. De opdrachtnemer heeft steeds het recht om de container te herstellen of weg te halen dan wel te
    vervangen zonder dat de opdrachtgever daardoor aanspraak kan maken op enige vergoeding.
  5. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, mag de lading van afzetcontainers maximaal 10 ton zijn en mag de afzetcontainer maximaal tot aan de bovenrand zijn gevuld.
    Rolcontainers dienen steeds met gesloten deksel en zonder uitstekende voorwerpen te worden aangeboden en met volgend maximaal toegelaten gewicht per
    inhoudsmaat: 240 L = 40 kg; 360 L = 60 kg; 770 L = 100 kg; 1100 L = 150 kg; 2500 L = 250 kg; 5000L = 400 kg. Indien dit overschreden wordt, heeft de opdrachtnemer
    de keuze om (i) alle bijkomende kosten als gevolg van het overladen in gewicht en/of volume aan te rekenen en eventuele boetes te verhalen op de opdrachtgever, dan
    wel (ii) van de opdrachtgever rechtzetting te vereisen.
  6. De aangeboden afvalstromen moeten conform zijn aan de algemeen geldende acceptatievoorwaarden van de opdrachtnemer, welke terug te vinden zijn op de website:
    https://www.bruco-containers.com/acceptatievoorwaarden/.
  7. De opdrachtgever is bovendien gehouden de wet, evenals alle verordeningen en reglementen, betreffende het storten van afval na te leven en dient te beschikken over
    de desgevallend vereiste toelatingen, vergunningen en documenten voor het te storten afval. De opdrachtgever verklaart dat, behoudens uitdrukkelijke afwijking in de
    overeenkomst, hij geen stoffen zal storten in de container waarvan het vervoer en/of de bewaring door de wet aan voorwaarden is onderworpen. De opdrachtgever
    verbindt er zich toe schriftelijk de aandacht van de opdrachtnemer te vestigen op elke eigenschap der in de container gestorte goederen die van enig belang kan zijn voor
    de behandeling, de veiligheid en de gezondheid.
  8. Indien de hoeveelheid, samenstelling of consistentie van de afvalstoffen afwijken van de eerder door de opdrachtgever verstrekte gegevens en/of niet conform zijn met
    het desgevallend afgeleverde staal, heeft de opdrachtnemer de keuze om (i) de reeds ingezamelde afvalstoffen te bewaren en deze te doen verwerken, waarbij alle
    bijkomende kosten worden doorgerekend aan de opdrachtgever; of (ii) de afwijkende afvalstoffen terug te brengen naar de plaats van inontvangstneming, voor rekening
    en risico van de opdrachtgever. In dat geval zal de opdrachtgever de teruggebrachte goederen op eerste verzoek van de opdrachtnemer in ontvangst te nemen. De

Algemene Voorwaarden AA-BRUCO NL versie 05082024 – blz. 2 van 3
opdrachtnemer kan in dat geval de eventuele kosten voor het reinigen van een container voor gevaarlijke afvalstoffen verhalen op de opdrachtgever.

  1. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst doet de opdrachtgever afstand van eigendom der in de container gestorte goederen. De opdrachtgever blijft
    evenwel verantwoordelijk voor alle schadelijke gevolgen voortvloeiend uit de aard der in de container gestorte goederen en voorwerpen.
  2. Indien de opdrachtgever zelf afval aanlevert op de overslagplaats(en) van opdrachtnemer, gelden mutatis mutandis dezelfde bepalingen. De bon die door de
    opdrachtgever of zijn aangestelde wordt ondertekend en waarop o.m. de aard van het aangeleverde afval wordt gespecifieerd, is bindend voor de opdrachtgever. De
    opdrachtnemer heeft het recht om bij aanlevering of op een later tijdstip na te kijken of het aangeleverde afval overeenkomt met de specificatie op de bon.
  3. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is, ook in geval van grove fout, beperkt tot maximum 5.000€ (vijfduizend euro). Hiervan kan enkel bij schriftelijk akkoord
    tussen partijen worden afgeweken, in welk geval de opdrachtnemer nooit aansprakelijk kan zijn voor een bedrag hoger dan het bedrag daadwerkelijk door zijn
    beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar uitgekeerd. Opdrachtgever kan louter een contractuele vordering instellen tegen opdrachtnemer. Opdrachtnemer en zijn
    hulppersonen, met inbegrip van bestuurders en werknemers, kunnen niet op buitencontractuele basis worden aangesproken.
  4. Voor het vervoer van zaken tegen vergoeding zijn de algemene voorwaarden voor het wegvervoer van de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke
    Dienstverleners (FEBETRA) van toepassing.
  5. Behoudens andere vermelding op de facturen, zijn deze betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel van de opdrachtnemer binnen een termijn van één maand
    na factuurdatum, zonder afbetalingsmodaliteiten of schuldvergelijking. De opdrachtgever moet veranderingen van facturatieadres onmiddellijk melden.
  6. Elk protest dient binnen de acht dagen na factuurdatum per aangetekend schrijven aan de opdrachtnemer ter kennis gebracht te worden. Het protest schorst de
    betalingsverplichting niet. Na het verloop van deze termijn, wordt de factuur geacht te zijn aanvaard, gelet op de aard van de prestaties van de opdrachtnemer en de
    daarmee gepaard gaande bewijsmoeilijkheden. Elke klacht betreffende de plaatsing van de container(s) (onverminderd het bepaalde in art. 5) dient ten laatste bij de
    ophaling ervan te worden gemeld en ten laatste binnen de vijf dagen ervan schriftelijk worden bevestigd.
  7. In geval van niet- of laattijdige betaling door een opdrachtgever die geen consument is, is er na vervaldag van de factuur van rechtswege een verwijlintrest verschuldigd
    ad 1% per begonnen maand, alsmede een forfaitaire schadevergoeding ad 10% met een minimum van 100€ per factuur, telkens met dien verstande dat de verschuldigde
    verwijlintrest en schadevergoeding nooit minder kunnen zijn dan deze verschuldigd onder de Wet Betalingsachterstand. De niet-betaling van één factuur maakt alle
    facturen onmiddellijk opeisbaar. Iedere betaling wordt aangerekend op de oudste openstaande vordering. Bij gebrek aan tijdige betaling, heeft de opdrachtnemer
    bovendien het recht om (i) zonder aanmaning het werk stil te leggen of de overeenkomst op te zeggen voor het geheel of voor het nog niet uitgevoerde gedeelte; en (ii)
    eenzelfde volume afval terug te brengen als waarop de onbetaalde factuur betrekking heeft.
  8. Indien de rekening van de opdrachtgever een debet vertoont of de opdrachtgever een lage kredietwaardigheid heeft, kan de (verdere) uitvoering van diens bestelling
    geweigerd worden en kunnen ter beschikking gestelde containers desgevallend worden opgehaald, dan wel kan de normale prijs verder worden aangerekend ten titel
    van schadeloosstelling voor verstoring van de normale dienstorde. De opdrachtnemer kan bovendien steeds betaling vereisen voorafgaandelijk aan de uitvoering van zijn
    prestaties.
  9. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst van rechtswege als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement, kennelijk onvermogen alsook om het even
    welke wijziging aan de juridische toestand van de opdrachtgever en bij niet-naleving van de contractuele bepalingen en bijhorende voorwaarden. In deze gevallen zal de
    opdrachtgever de container onmiddellijk ter beschikking stellen van opdrachtnemer. Tevens is, wat rolcontainer(s) betreft, een onherleidbare en forfaitair vastgestelde
    schadevergoeding verschuldigd van zesmaal de maandelijkse abonnementsprijs, huurgelden en ledigingskosten volgens contractuele ledigingsfrequentie, onverminderd
    de eventueel nog openstaande facturen, forfaitaire ophaalkosten en de meerdere te bewijzen schade.
  10. De opdrachtnemer heeft het recht om prijsverhogingen door te voeren indien en voor zover externe omstandigheden daartoe nopen, zoals wetswijzigingen; verhoging
    van milieuheffingen of andere belastingen, heffingen of kosten; prijsstijgingen van onderaannemers of van transportkosten; stijging van grondstof- en/of energieprijzen;
    stijging van verwerkingsprijzen en/of een wijzing van de locatie waar de bewerking of verwerking plaatsvindt, enz. De opdrachtnemer heeft bovendien het recht om
    periodiek zijn prijzen te verhogen overeenkomstig de consumptieprijsindex voor energie gerelateerde kosten en/of andere gebruikelijk indexen in de sector voor kosten
    gerelateerd aan lonen, de I.T.L.B. index voor transport gerelateerde kosten, materialen en verwerking (vb: KM heffing).
  11. Op de overslagen gelden strikte veiligheidsvoorschriften, ter plekke geafficheerd, waaronder een rookverbod en de verplichting om uw snelheid aan te passen. De
    opdrachtgever verbindt zich ertoe deze stipt na te leven en te doen naleven door enige aangestelde.
  12. Opdrachtnemer heeft het recht om te werken met onderaannemers.
  13. Er geldt geen hoofdelijkheid tussen de entiteiten van de Bruco Group. De opdrachtgever kan enkel de entiteit aanspreken met wie hij heeft gecontracteerd.
  14. Elke rechtsvordering van de opdrachtgever verjaart een jaar na de beëindiging en/of voltooiing van de uitvoering van de overeenkomst waarop de rechtsvordering
    betrekking heeft, tenzij het feit waarop de rechtsvordering betrekking heeft redelijkerwijze niet binnen deze termijn had kunnen worden opgemerkt, in welk geval de
    rechtsvordering verjaart een jaar na het moment waarop bedoeld feit door de opdrachtgever opgemerkt kon of had moeten worden, dit alles tenzij de wet een kortere
    termijn voorziet.
  15. De opdrachtnemer verzamelt en verwerkt persoonsgegevens van opdrachtgevers in het kader van haar diensten (rechtsgrond: uitvoering overeenkomst).
    Persoonsgegevens worden enkel doorgegeven en bewaard voor zover en zo lang noodzakelijk voor deze doeleinden. De opdrachtgever heeft recht op inzage,
    verbetering, wissing en bezwaar, evenals om klacht in te dienen bij de gegevensbeschermingsautoriteit. Voor meer informatie kunt u ons Gegevensbeschermingsbeleid
    consulteren op de website of contact opnemen via info@bruco-containers.com. De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de
    persoonsgegevens die hij bezorgt en verbindt er zich toe de AVG na te leven ten aanzien van de personen van wie hij persoonsgegevens overmaakt.
  16. De ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid van enige bepaling van deze algemene voorwaarden zal niet de ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid tot gevolg hebben van
    enige andere bepaling of van de overeenkomst in haar geheel. In dat geval zal zulke bepaling geacht worden te zijn vervangen door een andere bepaling die geldig en
    afdwingbaar is en economisch gezien hetzelfde effect heeft voor alle partijen.
  17. Belgisch recht is van toepassing op de relatie tussen partijen. In geval van betwisting zijn alleen de rechtbanken van het arrondissement van de maatschappelijke zetel
    van de opdrachtnemer bevoegd.

Algemene Voorwaarden AA-BRUCO NL versie 05082024 – blz. 3 van 3

AANVULLENDE ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR CONSUMENTEN

  1. Onderstaande voorwaarden vormen een aanvulling op de algemene voorwaarden van de opdrachtnemer en zijn enkel van toepassing indien de opdrachtgever
    kwalificeert als consument in de zin van art. I.1, 2° van het Wetboek Economisch Recht.
  2. De t.a.v. consumenten opgegeven prijzen zijn inclusief btw.
  3. De opdrachtnemer is slechts na ontvangst van een betalingsbewijs voor de volledige prijs gehouden de opdracht uit te voeren. De factuur volgt na ophaling van de
    container door de opdrachtnemer.
  4. In geval van niet-of laattijdige betaling, zal voor een factuur die niet op haar vervaldag is betaald, een eerste kosteloze betalingsherinnering worden verzonden. Indien de
    opdrachtgever na het verstrijken van een termijn van veertien kalenderdagen na de betalingsherinnering de factuur niet heeft voldaan, zal het factuurbedrag worden
    verhoogd met een verwijlintrest gelijk aan de interestvoet bedoeld in de Wet Betalingsachterstand. Daarnaast zal het factuurbedrag na het doorlopen van deze termijn
    tevens worden verhoogd met een forfaitaire vergoeding, waarbij het bedrag gelijk is aan 20€ als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150€; 30 €
    vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500€ bedraagt; en 65€ vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de
    schijf boven 500,01€ met een maximum van 2.000€ als het verschuldigde saldo hoger dan 500€ is. In geval van elektronische verzending, gaat de termijn van veertien
    kalenderdagen in op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden. In geval van verzending per post, gaat deze termijn in op de derde
    werkdag na verzending van de herinnering. Bij niet-naleving van zijn verplichtingen door de opdrachtnemer, beschikt de opdrachtgever over dezelfde mogelijkheden als
    de opdrachtnemer.
  5. Voor zover de overeenkomst op afstand wordt gesloten, heeft de opdrachtgever het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de
    overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop de overeenkomst werd gesloten. De consument verliest het herroepingsrecht
    na volledige uitvoering van de opdracht door de opdrachtnemer.
    Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de opdrachtgever de opdrachtnemer via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk per post of e-mail) op de
    hoogte stellen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen. De opdrachtgever kan hiervoor gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping,
    maar is hiertoe niet verplicht. Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden
    voordat de herroepingstermijn is verstreken.
    Als de opdrachtgever de overeenkomst herroept, ontvangt hij alle betalingen die hij tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van
    eventuele extra kosten ten gevolge van zijn keuze voor een andere wijze van levering dan de door de opdrachtnemer geboden goedkoopste standaard levering)
    onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat de opdrachtnemer op de hoogte werd gesteld van de beslissing de overeenkomst te herroepen, terug. De
    opdrachtnemer betaalt de opdrachtgever terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie werd verricht. Voor zulke terugbetaling worden
    geen kosten in rekening gebracht.
    De opdrachtnemer zal in geval van herroeping de desgevallend reeds geleverde container komen ophalen.
    Als de opdrachtgever heeft verzocht om de verrichting van diensten te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, betaalt de opdrachtgever in geval van herroeping
    een bedrag dat evenredig is aan hetgeen op het moment dat de opdrachtgever de opdrachtnemer ervan in kennis heeft gesteld dat hij de overeenkomst herroept reeds
    geleverd is (incl. ophaling van de container), vergeleken met de volledige uitvoering van de overeenkomst. De opdrachtgever is aansprakelijk voor de
    waardevermindering van de container die het gevolg is van het gebruik ervan.
  6. Ten aanzien van consumenten is, naast de reeds in de algemene voorwaarden aangeduide rechtbank, ook de rechtbank bevoegd zoals aangewezen door art. 624, 1°, 2°
    en 4° van het Gerechtelijk Wetboek.
  7. De aansprakelijkheidsbeperkingen in deze algemene voorwaarden gelden niet in geval van overlijden of lichamelijk letsel van de opdrachtgever ten gevolge van een doen
    of nalaten van de opdrachtnemer.

BIJLAGE BIJ DE AANVULLENDE VOORWAARDEN VOOR CONSUMENTEN

MODELFORMULIER VOOR HERROEPING

(Dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)
Aan [entiteit Bruco Group – contactgegevens te vinden op www.bruco-containers.com/contact/]
Ik/Wij () deel/delen () u hierbij mede dat ik/wij () onze overeenkomst betreffende de levering van de volgende dienst () herroep/herroepen (*):